lørdag den 16. januar 2010

Sommersang!
Jeg elsker elsker elsker det fantastiske band "Ska-P" og især deres sang "Los Hijos Bastardos de la globalización" (globaliseringens uægte sønner). Hvordan kan man ikke elske bandingen mellem reggae, mexicansk folkemusik og rock med et lille præg af punk! Nam nam... det er egentlig ret glad musik, men teksterne er anderledes alvorlige.

Jeg vil så lige fortælle den historie, som "Los Hijos Bastardos de la globalización" fortæller. Den er god og sørgelig, men utroligt sand. Der er tale om en blanding mellem genfortælling og oversættelse af sangen, som jo er på spansk.

Jeg starter min dag når solen står op
Jeg er kun 12 år gammel og bor i en anden verden en dig
Mine små hænder producerer tusindvis af stykker legetøj,
som andre børn kan lege med

Jeg er det virkelige offer for et vanvittigt spil
Markedsøkonomi udnytter mit kød
Storproduktion der giver velfærd
Holder millioner børns som slaver, fordømte, børneslaver

Jeg kender ikke til globalisering
Jeg kender ikke til menneskerettigheder
Jeg er en brik i det store puslespil
Jeg kender ikke til globalisering
Jeg kender ikke til menneskerettigheder

Jeg er et enkelt led, din gud vrede

Jeg forurener med ligegyldighed
som robotmaskiner der producerer non-stop
Et klart eksempel på hvilken gud der skal tilbedes
Målet helliger midlet for jeres pengegud, penge gud

Jeg kender ikke til globalisering
Jeg kender ikke til menneskerettigheder
Jeg er en brik i det store puslespil
Jeg kender ikke til globalisering
Jeg kender ikke til menneskerettigheder

Jeg er et enkelt led, din gud vrede

forbandet - udnyttet
Gemmer du dig? Fortæl mig hvorfor!
Skammer du dig? Fortæl mig hvorfor!

Hvordan kan vi ændre denne situation?
For din søn, til hvem jeg dedikerer denne sang,
var der ingen læ og alle var ligeglade
I vesten hører man ikke hans gråd,
så længe virksomhederne får overskud
For lidelsen er der kun apati
Det er en lov lavet af disse firmaer

forbandet - udnyttet

De er globaliseringens uægte børn
Tænk over det, Jeg er ikke ligeglad med
globaliseringens uægte børn
Tænk over det, jeg er ikke ligeglad med den slavehær, som globaliseringen fostrer

Min rejse fortsætter i solnedgangen
Jeg er 12 år og lever i stadig elendighed

Sådan det var så en lille sang om verdens elendighed. Men smuk er den og musikken er genial. Ville bare lige dele den med verden.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar